Manje je bolje

soooooooooO kuhinjskoj soli smo čuli mnogo loših stvari, ali ipak manje količine soli u ishrani donose velike koristi.
So je od ključnog značaja ne samo za poboljšanje ukusa hrane, već i za održavanje dobrog zdravlja. Ona je neophodna za transport hranljivih materija, transmisiju nervnih impulsa i kontrakciju mišića-uključujući srce. Natrijum hlorid (NaCl), što je hemijski termin za kuhinjsku so, takođe je neophodan za održavanje ravnoteže tečnosti, elektrolita i pH vrednosti u organizmu. Bez nje bismo jednostavno prestali da postojimo.
Dok je određena količina soli u hrani neophodna za opstanak, njena prekomerna upotreba može biti ozbiljan problem. Osim povećanja rizika od hipertenzije i insulinske rezistencije, ishrana bogata solju može izazvati druge štetne efekte, uključujući uvećanje rizika od srčenog i moždanog udara, osteoporoze, kancera želuca, oboljenja bubrega i ciroze jetre. Takođe, uvećanje količine soli u organizmu može usloviti zadržavanje tečnosti u tkivima, što se ogleda u povećanju telesne mase. S druge strane, nedovoljan unos soli može uzrokovati depresiju, halucinacije, glavobolje, opštu slabost, nervozu, slabost mišića, grčeve, povraćanje, a u slučajevima teškog ili dugotrajnog deficita-čak i smrt.
So ili život-u kojim količinama?
Većina ljudi uzima mnogo više soli nego što im je potrebno. I pored preporuke od jedne kašičice dnevno (6 gr soli= 2 400mg natrijuma), većina nas uzima između 3 500 do 4 500 mg natrijuma dnevno. Prema preporukama kardiologa, osobe koje pate od hipertenzije treba da ograniče dnevni unos soli u organizam na dve trećine kašičice da bi regulacija krvnog pritiska bila moguća. U slučajevima, sniženog pritiska, duže izloženosti toploti ili intenzivnim treninzima, unos soli može biti povećan u odnosu na preporučene količine, zbog pojačanog gubitka kroz znoj.